RVS en SCP ontwikkelen leermodule Mensbeelden bij beleid
Mensbeelden in beleid, er wordt veel over gesproken en er is veel over te lezen. Het is belangrijk, want mensbeelden liggen ten grondslag aan beleid en hebben dus veel invloed op hoe beleid uitpakt. Hoe haal je die mensbeelden boven tafel? En sluiten ze aan bij de mensen voor wie het beleid bedoeld is?
Met deze veel gestelde vragen in het achterhoofd, hebben de Raad voor Volksgezondheid & Samenleving (RVS) en het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) de handen ineen geslagen en het vizier op de beleidsmakers en de praktijk gericht. Het resultaat is deze leermodule waarmee beleidsmakers zelf aan de slag kunnen met mensbeelden. In de leermodule leer je wat mensbeelden zijn, en welke onbedoelde neveneffecten ze kunnen hebben in beleid. Je leert ze herkennen in je eigen werkcontext en hoe je er met elkaar over in gesprek kunt.
Mensbeelden zijn veronderstellingen over hoe mensen zijn of over hoe ze zouden moeten zijn.
Het expliciet maken en bevragen van mensbeelden is een groot deel van deze cursus.
Luister goed naar het verhaal van Eefke en schrijf op met welke instanties en instituties zij te maken gehad zou kunnen hebben en welke mensbeelden daarachter liggen.
Wat is hier de oorzaak? Wat is hier nodig? Dan gaan we kijken van hoe het gaat met zo'n jongere.
Dus dat de inwoner niet van de kastje naar de muur gestuurd wordt.
Ik ben heel blij met deze module. Het is eigenlijk een startschot voor gesprek dat moet plaatsvinden tussen beleidsmakers, juristen en politici. En in sommige gevallen misschien ook wel burgers.
Mensbeelden zijn onmisbaar bij de totstandkoming van beleid, door ze te expliciteren kun je controleren of het beleid de mensen bereikt voor wie het bedoeld is. Hiermee is de kans groter dat het beleid effectief is. Strookt het mensbeeld dat ten grondslag ligt aan het beleid niet met de realiteit dan is de kans groot dat het beleid niet doeltreffend is. In het slechtste geval is de invloed van mensbeelden desastreus, denk aan het toeslagenschandaal.
In deze leermodule combineren we theorie met opdrachten en voorbeelden uit de praktijk. We streven ernaar dat je kennis en ervaringen over mensbeelden in jouw dagelijks werk integreert. De opdrachten zijn ingestoken om de nieuwsgierigheid naar de mensbeelden te prikkelen. De voorbeelden uit de praktijk geven inzicht in hoe mensbeelden kunnen uitpakken in de uitvoering.
Onze speciale dank gaat uit naar alle mensen die hun kennis met ons wilden delen voor deze leermodule. En in het bijzonder Cynthia Claudius, Juul van Schaijk en Bert-Jan Trommel voor hun verhaal in de video’s.